tirsdag, februar 10, 2009

Indledning

Oplysningerne på denne blog er samlet og skrevet af
Wanda Przygonska
2730 Herlev - Danmark
wanda@wanda.dk
www.wanda.dk



Litteraturhenvisning:

Bergengren, Göran og Björk, Ingvar – Sol, bier og honning
Bluhme, Ditlev – Praktisk biavl
Bolwig, Niels – Honningsbiens liv
Blædel, Niels – Et år med bier
Christensen, Ar – Driftplan for opstablingsstade
Christensen, Finn – Biavl en nicheproduktion
Croft, Laurie – Honning til husholdning og helse
Danmarks Biavlerforening - Bivoks
Doering, Harald – Biernes By
Frisch, Karl von – Om bierne
Heiderose og Andreas Fischer-Nagel – I bikuben
Holm, Eigil – Dronningeavl, Arvelighedslære og forædling af bier
Holm, Eigil – Lærebog i biavl
Hughes, Jill – Tæt på Bier og Hvepse
Johannesson, Le – Biavl
Kiel, Erik – Bierne & naturen
Korsholm, Pia - Bier
Kristensen, N. – Fører i biavl
Lohmann, Jens – Honning-revolutionen
Nielsen, Torben – Bogen om biavl
Scott, Bill – Bier til husbehov
Illustreret Videnskab nr. 8/2005

Vær opmærksom på, at mange af disse bøger er flere år gamle.
***********************************
Indledning: november 2004


Min mand Frede og jeg er så heldige, at vores naboer Kirsten og Knud har et bistade i deres have. Bierne kommer også i vores have - både til blomsterne og til det drikkevand, som vi har lært at sætte ud til dem.
Vores børnebørn og vi selv er meget interesseret og fascineret af bierne. Tænk - vi kan være helt tæt på dem uden at de gør os noget. Bierne kravler over vores fingre, når vi lægger fingrene på kanten af drikkekaret. Vore børn er bange for, at bierne skal stikke deres børn, men vi og vore børnebørn, griner bare af dem og er ikke bange, men vi har og udviser stor respekt for bierne.

Da vore naboer ikke er helt unge mere, spurgte vi deres datter og svigersøn – Ulla og Viggo der er biavler – om det var muligt, at vi kunne få et stade i vores have. Det var det, men der var nogle betingelser. Hvis vi fortrød, skulle vi sige til i god tid, så de kunne nå at finde et andet sted til bierne. Ligeså måtte vi acceptere, at det var deres arbejde, og at de ikke altid havde tid til at snakke i længere tid eller komme ind til kaffe. Dette gik vi selvfølgelig ind på.

Frede fik hurtigt ryddet et stykke jord til stadet (bag vores drivhus) efter anvisninger fra Ulla og Viggo. De havde heldigvis et stade i overskud, som de kom med nogle dage efter – dog uden bier.
En lun aften en uge senere i maj, ankom så vores husdyr - Buckfastbier – de er meget fredelige.
Det var en oplevelse at se, hvordan Ulla og Viggo satte rammerne (med bierne) på plads i stadet, og samtidig fortalte os om bierne.

Når Ulla og Viggo kommer for at se til bierne, er jeg der som en mis. Jeg vil se på nær hold, hvad Ulla og Viggo gør og selv se, hvordan bierne har det.
Viggo aer bierne og jeg selv har da også prøvet at holde en drone - smagt honning direkte fra en tavle – set bier danse – set bier komme ud af deres celle. Stor oplevelse. Jeg har også lært at skelne dronningen, droner og arbejdsbierne fra hinanden.
Hvor var og er det spændene, en hel ny verden åbnede sig for os.

På kort tid lærte vi meget om bier af Ulla og Viggo, men jeg var nysgerrig efter at lære mere.
Jeg har nu læst alle de bøger jeg kunne opdrive (se litteraturlisten) og besøgt hjemmesider bl.a. www.biavl.dk og www.honningbien.dk.

Hvor andre mennesker er helt ”fjollede” med hunde/katte eller andre husdyr, er vi det med ”vores” bierne. Vi går ud og ser til dem hver dag, ofte både morgen og aften, hvilket giver mange sjove oplevelser. Vi mener, at bierne har fundet ud af, at vi ikke vil gøre dem noget, så de lader os stå der - ofte i ret lang tid, bare for at se på dem.

Vi har fået et dejligt trygt forhold til vores bier. Vi iagttager og nyder dem, men vi vil dog ikke selv være biavler. Vi vil kun have oplevelsen og ikke arbejdet. J
Vi har fået et stade mere i haven her i august og er ret glade derfor. Vore børn griner ad os og siger vi har fået børn på ny.

Dette hæfte er min dosmerseddel/huskeseddel, samt mit opslagshæfte.
Jo mere jeg læste om bier jo mere nysgerrig blev jeg. Jeg blev nød til at notere alle de oplysninger, som jeg ønskede at huske og som på en eller anden måde var vigtige for mig.

Jeg vil gerne dele mine notater med dig og ønsker dig rigtig god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.